Dyskografia
2015 - Szymon Åukowski Quintet
Szymon Åukowski - saksofon tenorowy, klarnet basowy
Marcin Gawdzis - trÄ…bka, fluegelhorn
Dominik Bukowski - wibrafon
Maciej Sadowski - kontrabas
SÅ‚awomir Koryzno - perkusja
1. KwaÅ›ny blues (Szymon Åukowski)
2. For Woody (Szymon Åukowski)
3. Waltz in F (Szymon Åukowski)
4. Ballada dla Billa Evansa (Szymon Åukowski)
5. Dziadek Mróz (Maciej Sadowski)
6. Autumn Ana (Marcin Gawdzis)
7. To Blues, Or Not to Blues (Szymon Åukowski)
2015 - Piotr Lemańczyk Quartet North - Baltic Dance
Szymon Åukowski - saksofony tenorowy i sopranowy, klarnet basowy
Emil Miszk - trÄ…bka, fluegelhorn
Piotr Lemańczyk - kontrabas
SÅ‚awomir Koryzno - perkusja
Karolina PiÄ…tkowska - I skrzypce
Paweł Kapica - II skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski - wiolonczela
1. If You Go (Piotr Lemańczyk)
2. Baltic Dance (Piotr Lemańczyk)
3. Almost Close (Piotr Lemańczyk)
4. North Meeting (Piotr Lemańczyk)
5. Abstract Argument (Piotr Lemańczyk)
6. Mr BB (Piotr Lemańczyk)
7. Solar In Mind (Piotr Lemańczyk)
8. For AM (Piotr Lemańczyk)
9. Comparing With Reality (Piotr Lemańczyk)
2015 - Tomasz Åosowski Acoustic Trio
Szymon Åukowski - saksofon altowy
Piotr Lemańczyk - kontrabas
Tomasz Åosowski - perkusja
Najnowszy jazzowy projekt Tomasza Åosowskiego. Perkusista na co dzieÅ„ jest czÅ‚onkiem Kombi oraz współtworzy liczne jazzowe projekty m.in. z Piotrem LemaÅ„czykiem, Szymonem Åukowskim, Maciejem SikaÅ‚Ä… itp. ZostaÅ‚ uhonorowany tytuÅ‚em Najlepszego Perkusisty roku 2004 w plebiscycie magazynu Gitara i Bas + BÄ™bny. Współpracuje z magazynem „Perkusista†gdzie cyklicznie ukazujÄ… siÄ™ jego artykuÅ‚y i warsztaty. NagraÅ‚ przeszÅ‚o 50 pÅ‚yt (w tym swoje projekty autorskie). W 2014 zostaÅ‚ uhonorowany nagrodÄ… "Eugeniusza" w kategorii Najlepszy Edukator.
1. Amhran (Piotr Lemańczyk)
2. Mantra (Szymon Åukowski)
3. Mr. Ben (Piotr Lemańczyk)
4. My Gray (Piotr Lemańczyk)
5. Double Escape (Piotr Lemańczyk)
6. Our ¾ (Piotr Lemańczyk)
7. Almost Close (Piotr Lemańczyk)
8. Once Before The Morning Coffe (Piotr LemaÅ„czyk, Tomasz Åosowski, Szymon Åukowski)
2017 - Szymon Åukowski Quintet - Hourglass
Szymon Åukowski - saksofony tenorowy, altowy, sopranowy, klarnet basowy
Dominik Bukowski - wibrafon, marimba
Paweł Urowski - kontrabas
SÅ‚awek Koryzno - perkusja
gościnnie: Hannes Riepler (UK) - gitara
1. Hourglass (Szymon Åukowski)
2. Seventh Sense (Szymon Åukowski)
3. Face of Many Colors (Szymon Åukowski)
4. And the Winner Is (Dominik Bukowski)
5. Tyrol, Tyrol (Hannes Riepler)
6. Chicago (Paweł Urowski)
7. Mantra (Szymon Åukowski)
8. Second Thought (Szymon Åukowski)
9. Phantom Limb (Szymon Åukowski)
Przysłuchując się nowej propozycji muzycznej trójmiejskiego saksofonisty i klarnecisty Szymona
Åukowskiego, nie mogÄ™ przestać myÅ›leć o wykreowaniu przez wszystkich muzyków obecnych na
płycie swoistej klarowności i komunikatywności przekazu, które w połączeniu z rozbudowanym
instrumentarium lidera (saksofon tenorowy, altowy, sopranowy plus klarnet basowy),
nieszablonowymi i bardzo precyzyjnymi rozwiązaniami aranżacyjnymi, wykorzystaniem melodii i
improwizacji jako pretekstu do dalszego rozwijania formy konkretnych utworów, stanowić mogą
idealny przykład artystycznego wyrazu w ramach szeroko rozumianego jazzowego idiomu.
Jest w tym wyczuwalny przenikliwy rys kreatywnego jazzowego mainstreamu chociażby spod
znaku wykonawców wytwórni Criss Cross – Davida Binneya, Alexa Sipiagina czy Davida
Kikoskiego, z charakterystyczną dla nich brzmieniową otwartością i elegancją. Koncepcja
Åukowskiego, który dodatkowo wykorzystuje ciepÅ‚Ä… i wyważonÄ… barwÄ™ wibrafonu oraz gitary, zdaje
się sięgać znacznie głębiej, zgrabnie spajając wątki współczesnej kameralistyki z tradycją
zapoczątkowaną przez legendy pokroju Joe Hendersona, Woody’ego Shaw czy Kenny’ego
Wheelera. W efekcie obcujemy niejako z odświeżoną formułą klasycznego kwintetu jazzowego,
bez udziału fortepianu jako instrumentu harmonicznego, co zdecydowanie dodało całości kolorytu i
poszerzyło kontekst wypowiedzi artystycznej.
Często w życiu bywa tak z różnymi teoriami, że przynoszą one ze sobą tylko część prawdy, a my
nierzadko skupiamy się na pierwszym wrażeniu, nie chcąc wchodzić w detale. Rzeczone detale to
w przypadku tego konkretnego składu historia jazzowej tradycji przefiltrowana przez muzyczną
wrażliwość Szymona Åukowskiego, który z pÅ‚yty na pÅ‚ytÄ™ wydaje siÄ™ dążyć w kierunku coraz
większej otwartości, subtelnie afirmując tym samym głębię tworzonej przez siebie sztuki.
Tomasz Åuczak,
Polish-Jazz.Blogspot.com